04 januari, 2024

De nieuwe fabriek van Eko-Okna in Wodzisław Śląski is nu operationeel

investeringen

Het is nu twee en een half jaar geleden sinds Eko-Okna grond kocht in Olszyny, Wodzisław. De toen aangekondigde investering ter waarde van enkele honderden miljoenen złoty is nu werkelijkheid geworden. De rekrutering is al aan de gang, maar het aantal beschikbare banen is beperkt.

Tot nu toe vond de gehele productie van Eko-Okna plaats in de vestiging in Kornice, in de buurt van Racibórz. Naast ramen worden daar ook deuren, garagepoorten, hekken, rolluiken, gevel jaloezieën en horren geproduceerd. - De opening van het productiebedrijf in Wodzisław Śląski is een keerpunt in de geschiedenis van het bedrijf. Vanaf nu loopt de productie parallel in twee aparte fabrieken, zegt Tomasz Marek, directeur van de Eko-Okna vestiging in Wodzisław Śląski.

Nieuwe werkplekken

De nieuwe hal met een oppervlakte van maar liefst 117.000 m2 herbergt alle essentiële gebieden van de fabriek: productie, hoogbouwmagazijn en magazijn voor afgewerkte producten. Naast de productieafdelingen zijn er ook kantoren in de nieuwe fabriek. – Uiteindelijk zullen er in onze nieuwe vestiging 6 lijnen zijn voor de productie van dubbele beglazing en 10 lijnen voor de productie van standaard ramen. Hier zal ook de productie plaatsvinden van niet-standaard deuren, ramen en schuifsystemen, evenals rolluiken, horren en andere aluminium producten. Dit alles wordt ondersteund door de afdeling voor het fineren van profielen en een volledig geautomatiseerde poedercoating installatie – legt Tomasz Marek uit.

Vervoer van medewerkers

Eko-Okna staat bekend om de vele voordelen die zij bieden aan hun medewerkers. Medewerkers hebben onder andere toegang tot een bedrijfsrestaurant met voordelige maaltijdprijzen. Direct naast de hal is er parkeergelegenheid voor 600 personenauto's beschikbaar. Het bedrijf zal, net als bij Kornice, vervoer naar de fabriek in Wodzisław Śląski organiseren. – In 2024 gaan we extra nieuwe buslijnen inzetten. Momenteel zijn er nog onderhandelingen gaande over de voorwaarden met vervoerders, voegt de directeur van de nieuwe vestiging toe.

Werving is al begonnen

Het bedrijf heeft momenteel bijna 13.000 werknemers in dienst, maar de opening van de nieuwe fabriek heeft de vraag naar werknemers vergroot. – We zijn voornamelijk op zoek naar productiemedewerkers die zich bezighouden met het snijden, bewerken en assembleren van onderdelen, het beslag, frezen en montagewerkzaamheden. Ze bedienen daarbij de benodigde gereedschappen en machines op hun werkplek. In Wodzisław Śląski is ook een groeiende afdeling voor commerciële activiteiten, waar mensen met kennis van vreemde talen zoals Frans, Italiaans en Nederlands werken. We nodigen u uit om contact op te nemen met onze wervings afdeling – concludeert Tomasz Marek, directeur van de Eko-Okna vestiging in Wodzisław Śląski.

Adam Wita
redakcja@ekookna.pl