10 februari, 2021

Veilige ramen. Ken hun elementen

Ramen

Ramen en balkondeuren behoren tot de meest kritieke punten als het gaat om de veiligheid van een woning.

Het zijn deze plaatsen die inbrekers proberen te forceren als ze het huis willen binnendringen. Daarom moet u bij de keuze van raam- en deurschrijnwerk voor uw investering nagaan of het voldoende bescherming biedt voor zowel uw eigendom als uw huisgenoten. Welke elementen maken veilige ramen?

Veilige ramen - dat is wat?

Ramen en balkondeuren op de begane grond zijn het meest voorkomende doelwit voor inbrekers die uw huis proberen binnen te komen. In het geval van eengezinswoningen kunnen dieven zich ook een weg banen naar het terras of balkon op de eerste verdieping. Waar moet u op letten als u veiligheidsramen in uw huis wilt installeren? Hier zijn de belangrijkste elementen.

Veilig glas - gehard en gelaagd

Het glas beslaat het grootste percentage van het raamoppervlak. Het gebruikte type beglazing kan de veiligheid van de leden van het huishouden aanzienlijk verhogen. Gelaagde en geharde ruiten zijn beter bestand tegen doorboring of verbrijzeling. Zij verminderen op doeltreffende wijze het risico van inbraak of diefstal.

Bovendien zijn zij ook in een ander opzicht "veilig". Wanneer gelaagd glas wordt gebroken, blijft het glas vastzitten aan de speciale folie die de ruit bedekt. Dit vermindert het risico op letsel voor mensen in de buurt. Gehard glas daarentegen breekt in kleine deeltjes met stompe randen, waardoor het risico op verwondingen minimaal is.

Handgrepen - anti-inbraak met slot en sleutel

Het kleine element dat een grote impact kan hebben op de veiligheid is de handgreep. Er zijn handgrepen op de markt die de toegang van ongenode gasten van buitenaf blokkeren, maar ook beschermen tegen het openen van ramen of balkondeuren van binnenuit.

Anti-inbraak handgreep Hoppe Secustic met een sleutel heeft een zelfbeveiligend mechanisme dat de draaiing blokkeert. Bij een poging om in de flat of het huis te komen en het beslag met een werktuig in te drukken, wordt de raambeweging geblokkeerd. Dankzij de mogelijkheid om de sleutel van binnenuit om te draaien en het raam, het balkon of de terrasdeuren te vergrendelen, kunt u zorgen voor de veiligheid van de jongste leden van het gezin.

Raamprofielen en beslag

Veiligde ramen worden op de juiste manier achteraf in de profielen ingebouwd. Om in aanmerking te komen voor de anti-inbraakstatus moeten zij over de gehele omtrek van een gesloten stalen wapening zijn voorzien en permanent aan de profielen zijn vastgeschroefd. Als de ramen en balkondeuren een stevige barrière moeten vormen voor inbrekers, is het de moeite waard het beslag aan te vullen met extra elementen. Bijvoorbeeld anti-inbraakschieters, scharnieren die het moeilijk maken om in te breken met regelbare druk of een blokkade voor een verkeerde plaatsing van de handgreep.

De constructie van de profielen, het beslag, het glas en de handgrepen zijn de basiselementen die van invloed zijn op de veiligheid van het raambekleding. Als u uw eigendommen, bezittingen en huisgenoten nog beter wilt beschermen, moet u kiezen voor een alarmsysteem en speciale anti-inbraak rolluiken.