15 november, 2022

We hebben de productie stopgezet en een podcast opgenomen met

initiatieven

Eko-Okna is de leider in de productie van PVC-kozijnen, maar dat kan binnenkort veranderen en ze kunnen de leider worden in de verkoop van houten ramen en deuren – met deze woorden begon aflevering 183 van de podcast, die werd opgenomen in ons houten planken magazijn in fabriek nr. 5.

De makers van de bekende podcast Branżowisko bezochten de houtproductie afdeling in onze fabriek. Over de voordelen van de nieuwe producten, en over de uitdagingen waarmee ons bedrijf geconfronteerd werd tijdens hun introductie op de markt, spraken Michał Maciejewski, directeur van de handels-inkoopafdeling en Dominik Czerwiński, directeur van het houtproduct.

Vleugje moderniteit

Eko-Okna is de leider in PVC-kozijnen, maar streeft er ook naar om de leider te worden in houten kozijnen. – Achter de muur worden deze ramen gemaakt, dus schrik niet als je lawaai hoort. Bestellingen stromen binnen, de levertijden zijn kort. We hebben de productie bij Eko-Okna even stopgezet! Wie kan dat? – met deze woorden begon de podcast die in onze fabriek werd opgenomen. Het gesprek vond plaats in het houten planken magazijn. – Naast ons vindt de constante productie van houten ramen en deuren plaats – legde Michał Maciejewski uit.

Op de Fensterbau Frontale-beurs in Nürnberg presenteerden we ons première product – het houten raam Esperia Life. – Vaak, toen we op verschillende beurzen en tentoonstellingen zowel in Polen als in het buitenland stonden, keken we naar wat klanten nodig hebben. We hebben marktonderzoek gedaan en vastgesteld dat er geen equivalent is voor het product dat we hebben aangeboden. Vandaar dat we in Nürnberg het houten raam Esperia Life presenteerden, een innovatief product met een verborgen vleugel. We hebben een vleugje moderniteit in de houten kozijnenbranche gebracht – zei Michał Maciejewski.

Mode voor hout?

De makers van de podcast stelden een gedurfde vraag of Eko-Okna niet bang is om houtproducten op de markt te brengen in het tijdperk van de ondergang van de mode voor houten kozijnen. Wat was het antwoord? – Ik denk dat het precies het tegenovergestelde is. Naar mijn mening beleeft hout nu een renaissance, individuele en investeringsklanten kijken steeds meer in die richting. Ik denk dat het voor ons een heel goede tijd is – zei Dominik Czerwiński. Michał Maciejewski legde uit dat wat export betreft, de mode voor hout altijd is, het is slechts een kwestie van deze trend benutten en de behoefte van de klant te bevredigen, maar ook iets totaal nieuws te tonen. Dan zullen houten ramen graag worden gekocht. – Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 15% van het segment uit houten kozijnen bestaat – voegde Michał Maciejewski toe.

Waarmee onderscheiden onze houten ramen zich van andere fabrikanten? Michał Maciejewski wees op de ongelooflijke esthetiek van de uitvoering. – Onze houten ramen zijn totaal anders gemaakt dan bij de concurrentie, we leggen veel nadruk op esthetiek en we hebben veel geld geïnvesteerd in productiemachines, waardoor we een eindproduct krijgen dat in dit deel van Europa zijn gelijke niet kent – legde Maciejewski uit. Hij voegde eraan toe dat door te produceren in een zo modern bedrijf als het onze in Kornice en met apparatuur van zo'n hoge kwaliteit, het eindproduct verfijnd, esthetisch en functioneel is, de concurrentie voorblijven, wat zorgt voor zo'n goede beoordeling van klanten zoals onze houten kozijnen genieten.

Wij zetten in op ontwikkeling

Momenteel vindt de houtproductie plaats in de hal van fabriek nr. 5, maar er zal zeker niet genoeg ruimte zijn. – Er wordt een aangrenzende hal gebouwd, die voornamelijk bestemd zal zijn voor de productie van houten ramen. Daar hebben we ongeveer 3,5 ha ruimte onder dak. We hebben machines gecontracteerd, we plannen om de productie in deze hal volgend jaar op te starten – zei Dominik Czerwiński. Hij voegde toe dat onze productiecapaciteit aanzienlijk zal toenemen, hoewel we vandaag al in staat zijn om 750 houten ramen per dag te produceren.

Een andere locatie waar houten kozijnen zullen worden geproduceerd, is Wodzisław Śląski. – We zien een opwaartse trend en om daaraan te voldoen, evenals aan de verwachtingen van klanten te voldoen, en om snelle levertijden te handhaven, hebben we volledige productiecapaciteit – legde Dominik Czerwiński uit in de podcast. Michał Maciejewski legde op zijn beurt uit dat klanten ons voortdurend testen. – Bij het plaatsen van de eerste bestelling, controleren klanten ons. Ze testen hoe het zit met de kwaliteit en de levertijd, en daarna, als we aan hun verwachtingen voldoen, bestellen ze meer producten. We geloven dat klanten tevreden zullen zijn met die eerste bestellingen en langer bij ons zullen blijven – legde hij uit.

We veranderen de perceptie van houten kozijnen

Klanten zijn gewend om lang te wachten op houten ramen en deuren. – Bij ons is het andersom. We zijn in staat om houten ramen binnen twee weken te produceren – verzekerde Dominik Czerwiński. Dit geldt voor standaardproducten, voor de niet-standaard moet je iets langer wachten. Is hout echt een materiaal dat geen fouten vergeeft en moeilijk te bewerken is? Dominik Czerwiński verzekert dat hij voortdurend strijdt tegen het beeld van houten ramen en deuren als handgemaakt. – We stellen ons een timmerman voor met een potlood achter zijn oor, die in een werkplaats werkt, maar Eko-Okna is continue productie, die niet zo afhankelijk is van de mens en zijn vaardigheden als in kleine werkplaatsen. We hebben een sterk machinepark, de meest moderne lakkerij op de markt en we zijn er trots op – zei hij.

Het einde van het jaar ziet er optimistisch uit. – We zitten in een opwaartse trend. We naderen het doel dat we voor dit jaar hebben gesteld, dus aan het einde van dit kwartaal zijn we gerust over de verkoopresultaten. We zullen zeker het gestelde doel bereiken – concludeerde Michał Maciejewski.

"Dingen gebeuren bij Eko-Okna" waren de woorden waarmee de presentatoren van Branżowisko het gesprek met Michał Maciejewski en Dominik Czerwiński afrondden. Luister naar de podcast!

Branżowisko is een podcast die regelmatig verschijnt op YouTube, Spotify, Apple Podcasts en Amazon Music. - We praten over de bouwkozijnenindustrie, we analyseren, trekken conclusies en we hopen dat we een nieuwe ruimte voor discussie over deze onderwerpen creëren. Dit is de eerste podcast van dit type in Polen - schrijven de auteurs over het initiatief.

Agata Paszek
redakcja@ekookna.pl